Quins aliments taquen les dents?

De quin color tens les dents? A tots ens agrada respondre que les tenim blanques, potser perquè sabem que el somriure és la millor targeta de presentació. I és indubtable que les protagonistes d’aquesta primera impressió són les dents. Un somriure blanc i ben alineat és garantia d’èxit, i això explica l’augment dels tractaments blanquejants. Però en molts casos, per conservar el blanc natural de les dents, n’hi ha prou amb una bona higiene, estar al dia de les revisions periòdiques al dentista i saber quins aliments fan que el somriure s’apagui. A continuació repassarem què cal menjar i què cal evitar per poder mantenir un esmalt immaculat.

Aliments que taquen les dents

  1. Els aliments àcids. El gust que notem quan ingerim un suc de taronja o un smoothie detox ben carregat de tomàquet és una amenaça per a l’esmalt si no ho sabem contrarestar de manera adequada. Els àcids contribueixen a la descalcificació de l’esmalt dental i en causen el desgast prematur. Com es pot combatre? D’entrada, consumint fruita i verdura de tota mena, no tan sols la que no et costa gaire d’exprimir o d’aconseguir en bric. Després, combinant en la mateixa preparació els aliments més agressius, com ara la llimona, la taronja o l’aranja, amb d’altres que ajudin a rebaixar aquest nivell d’acidesa, com ara la poma, la pera o la síndria (no afegiu sucre al suc, sisplau). En tercer lloc, no consumint aquest tipus de begudes a diari: és millor menjar la fruita sencera i anar-la combinant, perquè d’aquesta manera, no tan sols s’ingereixen les mateixes vitamines, sinó que també fem massatges a les genives. I finalment, raspallant-se les dents mitja hora després d’haver ingerit aquestes begudes de toc cítric.
  1. La fruita i la verdura de colors intensos. La bleda-rave, els nabius, les cireres, les mores, els gerds… el color vibrant que caracteritza aquests aliments no tan sols ens crida l’atenció des de les prestatgeries del supermercat, sinó que també pot tacar la nostra dentadura. Aquests colors intensos indiquen la presència de pigments rics en antioxidants (cosa que és bona), però també insinuen que són capaços de resistir a les dents durant més temps (cosa que ja no és tan bona). Després de menjar-ne, cal raspallar-se bé les dents.
  1. Els refrescos carbonatats i les begudes energètiques. Els refrescos carbonatats desmineralitzen l’esmalt i, a més, no aporten res a la dieta —són aliments completament buits de nutrients— i representen un risc per a l’esmalt. Si pots, evita’ls o limita’n el consum i esbandeix-te bé la boca després de beure’n. Les begudes energètiques, a més de tot el que acabem de dir, acostumen a incloure una quantitat de sucre desproporcionada i contenen una proporció elevada d’àcids, la qual cosa apaga el somriure i, a més, fa créixer el risc de patir càries.
  1. Algunes salses. La salsa de soia, el quètxup, el vinagre de Mòdena i altres salses de colors intensos s’han de consumir amb moderació perquè, darrere d’aquesta coloració forta, s’hi amaguen agents que poden generar taques a l’esmalt dental (a més del fet que, encara que no t’ho sembli, porten sucre).
  1. El cafè i el te. Pot ser que et siguin imprescindibles per despertar-te els matins, però tots dos taquen l’esmalt dental. Si no et veus capaç de dir adeu a una tassa de te diària, decanta’t pel te verd (sense sucre), que és el menys nociu perquè porta menys tanins; els més perillosos per al color de l’esmalt són el te negre i el te vermell. Pel que fa al cafè, conté una concentració elevada de cromògens (unes molècules intensament pigmentades que s’adhereixen a l’esmalt dental i n’afecten el color), capaç de fer variar la coloració natural de la dentadura.
  1. El vi. Ni el negre ni el blanc: cap dels dos se salva. L’atac del vi sobre l’esmalt és doble: per l’acidesa que provoca l’alta concentració de tanins i per la dels cromògens. La força combinada de les dues substàncies fa enfosquir qualsevol esmalt.
  1. I una cosa que no és menjar: el tabac. La nicotina enfosqueix l’esmalt i taca les dents, i a més provoca malalties a les genives i pot causar la pèrdua de dents a llarg termini. D’altra banda, estimula la pèrdua de la permeabilitat de les mucoses, disminueix l’oxigenació i afavoreix l’envelliment prematur tant de les dents com dels teixits que les envolten. És difícil tenir un somriure sa i jove quan s’és fumador… un altre bon motiu per deixar de fumar.

Aliments que “blanquegen” el somriure

  1. La poma. De totes les fruites, la poma n’és la campiona. La seva textura afavoreix la neteja de les dents i la secreció de saliva, fet que ajuda a neutralitzar els àcids que ataquen l’esmalt. Altres aliades del món vegetal són la coliflor, les mongetes verdes i, en general, la fruita i la verdura rica en fibra i que cruix quan és mossegada, com l’api o els raves.
  1. Els lactis. L’àcid lacti del formatge i el iogurt natural sense sucre ajuda a equilibrar el pH de la boca i evita que es desenvolupin els bacteris que causen el deteriorament de l’esmalt dental. A més, aporten calci, el mineral amic de la salut dental.
  1. La xocolata negra. No ho facis servir d’excusa per donar-te carta blanca, però la xocolata sense llet, amb una concentració alta de cacau (del 70 % com a mínim) és bona per a l’esmalt dental. Conté una substància anomenada teobromina que no tan sols l’enforteix, sinó que impedeix que els bacteris generin l’àcid que ataca l’esmalt. Si et vols permetre un caprici, que sigui una mica de xocolata negra.

Comparadora preus per a blanquejament dental

220